بلاگ

نحوه انجام تست شنوایی چگونه است؟

هر انسانی از راه شنیدن و گوش می‌‌‌‌‌تواند با محیط اطراف ارتباط برقرار کند. این عضو از بدن برای برقراری ارتباط با دیگران نقش بسزایی دارد. زمانی که گوش انسان دچار مشکل شود یا از زمان تولد شنوایی او با نقصی همراه باشد، نمی‌‌‌‌تواند به ‌‌‌‌خوبی با افراد ارتباط برقرار نماید. تست شنوایی به ‌کارشناسان کمک می‌‌‌کند تا میزان شنوایی شخص را بسنجند و بهترین راه‌های درمان که یکی از آن‌ها سمعک است را برای بهبود شنوایی توصیه کنند.

انجام تست شنوایی

اگر فردی قصد داشته باشد تا برای انجام تست شنوایی اقدام کند، می‌بایست به‌ مراکز مربوط به ‌‌شنوایی سنجی مراجعه نماید. تست شنوایی در ساری در کلینیک شنوایی آوا اودیولوژی توسط متخصصان اودیولوژیست مطرح این شهر انجام می‌شود و بدین صورت است که شخص برای تست شنوایی سنجی وارد اتاق عایق صدا شده و هدفون‌های به‌ خصوصی را در اختیار او قرار می‌‌دهند. صداهای مختلفی از راه هدفون‌ها به ‌‌گوش او می‌‌رسند. متخصص شنوایی سنج از بیمار درخواست می‌کند تا در صورت شنیدن صدا دست خود را بالا بیاورد یا این که دکمه به ‌‌‌خصوصی را فشار دهد. با این شیوه اگر میزان شنوایی گوش‌‌ها کم باشد، درج خواهد شد.

حتی پیش از تست شنوایی سنجی یا پس از انجام آن ممکن است برای این که کم شنوا بودن فرد را تشخیص دهند، تست به‌‌ خصوصی را از وی دریافت نمایند؛ که این تست دیاپازون نام دارد. تست دیگری نیز انجام می‌گیرد که در این تست کارشناسان قصد سنجش تشخیص توانایی مکالمه‌‌های افراد را دارند؛ به این صورت که چند کلمه یک بخشی و دو بخشی با صداهای گوناگون به‌ گوش فرد می‌‌رسد و او باید آن‌ها را تکرار نماید.

تست‌های دیگری نیز وجود دارند که برای بررسی میزان شنوایی انجام می‌گیرند. این تست‌ها تیمپانومتری و آکوستیک نام دارند. برای دریافت این تست‌‌‌ها متخصص یک پروب لاستیکی منعطف را وارد گوش شخص می‌کند. هنگام انجام تست تیمپانومتری شخص نباید هیچ صحبت یا حرکتی داشته باشد. صداهای بلندی هنگام تست در گوش فرد ایجاد می‌شوند و فشار هوای داخل گوش را تغییر می‌‌دهند. در زمان تست پرده گوش هر حرکتی که داشته باشد و همچنین واکنش عضلانی که به استخوانچه‌های گوش چسبیده‌اند درج خواهند شد.

دلیل مراجعه به شنوایی سنجی

تست شنوایی سنجی به این منظور انجام می‌‌شود که میزان شنیداری شخص مورد سنجش قرار گیرد. در برخی از مواقع شخص یا اطرافیان وی پی خواهند برد که او در شنیدن صدا با اختلالاتی مواجه بوده یا در گوش خود وزوز احساس می‌کند؛ در نهایت برای انجام تست شنوایی سنجی اقدام می‌نماید. از تست شنوایی سنجی برای غربالگری سلامت خردسالان و محصلان نیز استفاده خواهد شد. اگر خردسالان با مشکلات شنوایی مواجه بوده‌اند، متخصص برای آن‌ها سمعک را تجویز می‌کند؛ برای خرید و اطلاع از قیمت سمعک در ساری می‌توانید با شماره ۰۱۱۳۳۳۲۱۴۲۲ با مرکز آوا اودیولوژی تماس بگیرید و بهترین نوع سمعک را خریداری نمایید.کم شدن قدرت شنوایی علل مهمی‌ دارد که از جمله آن‌ها می‌‌توان به عفونت مزمن گوش، مشکلات مادرزادی، سندروم منیر و… اشاره کرد.

لازم به ذکر است که اگر گوش شما در معرض صداهای بلند قرار گیرد میزان شنوایی آن کم خواهد شد. به ‌همین علت به اشخاصی که در بازه زمانی زیادی در معرض صداهای بلند هستند پیشنهاد می‌شود تا از محافظ گوش استفاده نمایند. تست شنوایی کاملا بدون خطر است و هیچ دردی را به همراه نخواهد داشت. متخصصان با انجام این تست قصد دارند قدرت گوش شخص در شنیدن و دریافت فرکانس‌های گوناگون را بسنجند.

با انجام این تست می‌‌توان قدرت شنوایی اشخاص و بسیاری از مسائل مربوط به ‌گوش را بررسی کرد. به ‌شخصی که برای شناسایی و درمان مشکلات گوش از دانش خاصی برخوردار هستند را کارشناس شنوایی سنجی می‌گویند. این افراد برای این که میزان صدا از واحد را مورد سنجش قرار دهند از دسی بل استفاده می‌کنند. فردی که گوش او کاملا سالم است می‌تواند صدای زمزمه را تا بیست دسی بل بشنود.

  • سنجیدن تن صدا هرتز نام دارد.
  • میزان صدای حرف زدن افراد=۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هرتز

نتیجه شنوایی سنجی

کم شنوا بودن هیچ ارتباطی با سن ندارد و در هر سنی بنابر علل مختلف ممکن است این عارضه بروز یابد. با این وجود، بالا رفتن سن یکی از اصلی‌‌‌ترین علل کم شنوایی به‌‌ حساب می‌‌‌آید. متخصصان این تست را در کلینک‌های شنوایی سنجی انجام می‌دهند. این تست‌ها با این اهداف انجام می‌‌‌شوند که کارشناس دریابد قدرت شنیداری افراد به چه میزان است. این تست بدون هیچ درد و خطری برای ارزیابی میزان شنوایی کارآیی دارد.

در این شیوه، شنوایی سنج به ارزیابی اوضاع شنوایی و معیوب نبودن قسمت‌های گوش می‌‌‌پردازد تا متوجه شود در کدام بخش از شنوایی شخص مشکلی پیش آمده تا برای درمان آن اقدام نماید. پس از به ‌پایان رسیدن تست‌های گوناگون، متخصص نتایج مربوط به‌ تست را ارزیابی کرده و در رابطه با آن‌‌ها با شما صحبت می‌کند. ممکن است که وی براساس میزان شنوایی گوش شما سمعک یا دارو را تجویز نماید.

سخن پایانی

افراد زیادی بر این باور هستند که کاهش شنوایی مربوط به ‌سن است، اغلب این عارضه به‌ سن هیچ ارتباطی نداشته؛ اما پیری نیز یکی از علل مهم کم شنوایی به شمار می‌رود. هر زمان که احساس کردید میزان شنوایی شما کاهش یافته یا صدای وزوز می‌‌شنوید، می‌بایست برای انجام تست شنوایی سنجی اقدام کنید. شنوایی سنج با‌ دریافت تست‌های گوناگون مشکل شما را یافته و در پایان براساس آن سمعک یا دارویی را توصیه می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا