بلاگطب سنتی

روش درمان نفخ معده با طب سنتی ۵

آیا شما هم دچار نفخ معده می‌شوید؟ برای رهایی از آن چه راه‌حلی دارید؟ آیا به درمان نفخ معده با روش شیمیایی معتقد هستید یا روش‌های طب ‌سنتی؟ طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات مانند نفخ معده راه حل‌های بسیاری را ارائه کرده است. روش درمان نفخ معده با طب‌ سنتی بسیار رایج و اثربخش خواهد بود. عامل اصلی نفخ معده چیست و چگونه می‌توان آن را درمان یا کنترل کرد؟ بیشتر اطبای سنتی برای پی بردن به عامل اصلی نفخ معده ابتدا افراد را مزاج‌شناسی می‌کنند تا علت سردی معده را شناسایی نمایند. بنابراین مراجعه به یک متخصص طب ‌سنتی می‌تواند بسایر مفید باشد، همچنین ما در این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با روش‌های درمان نفخ معده با طب‌ سنتی ارائه خواهیم داد.

علت نفخ معده چیست؟

قطعا بسیاری از افراد تا به حال به نفخ معده یا روده دچار شده‌اند که درمان آن بسیار ساده بوده و جای نگرانی نیست. نفخ خود یک فرآیند بیولوژی است که سبب بروز دل درد و ناراحتی‌های شکمی شده که حاصل تجمع مقداری گاز در روده یا معده خواهد بود. زمانی که غذا می‌خورید گاهی اوقات متوجه نفخ شکم یا معده می‌شوید و می‌دانید که اغلب بعد از خوردن غذا این اتفاق می‌افتد.
بنابراین سوالی که مطرح می‌گردد این است که چرا غذا خوردن باعث نفخ شکم می‌شود؟ یا نفخ معده به چه علت ایجاد شده و دلیل اصلی آن چیست؟ همان‌طور که می‌دانید زمانی که غذا و خوراکی‌های مختلف را مصرف می‌نمایید بسته به نوع غذا مقداری گاز نیز وارد معده خواهد شد.
همچنین زمانی که غذا توسط دستگاه گوارش هضم می‌شود تنها گاز آن درون معده یا روده باقی می‌ماند و تجمع می‌یابد. نیتزوژن و اکسیژن گازهای تولید شده در درون سیستم گوارشی هستند؛ در حالی که در اثر هضم غذا متان، دی اکسید کربن و هیدروژن آزاد می‌شود. گازهای ایجاد شده باید به‌طریقی از بدن خارج شوند؛ بنابراین برخی از آن‌ها با آروغ زدن و برخی دیگر از طریق دستگاه گوارش تخلیه می‌گردند. افراد سالم روزانه می‌توانند به‌طور طبیعی بین ۱۵ الی ۲۰ مرتبه گاز را از راه‌های مختلف خارج کنند؛ اما چنانچه این دفع گاز بیشتر بوده و با دل درد و بوی نامطبوع همراه باشد، از علائم نفخ معده و روده به‌حساب می‌آید.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد بهترین درمان های طبیعی و خانگی برای زخم معده کلیک کنید.

 

چگونه می توان با طب سنتی نفخ معده را درمان کرد؟

اگر درمان با طب سنتی امکان‌پذیر باشد بسیار بهتر، ماندگارتر و بی‌ضررتر از درمان با روش‌های طب مدرن و شیمیایی است. بنابراین پیش از مصرف هرگونه قرص و داروی شیمیایی برای درمان نفخ معده باید به سراغ روش‌های طب سنتی بروید و از آن‌ها کمک بگیرید. کدو، خیار، سبزیجات، ترشیجات یا دیگر غذاها و خوراکی‌های مرطوب و سردمزاج می‌توانند نفخ‌آور باشند. بنابراین اگر جزء کسانی هستید که به‌راحتی دچار نفخ معده می‌شوید بهتر است در خوردن این خوراکی‌ها و به خصوص حبوبات مانند عدس و لوبیا مراعات کنید. طب سنتی در بسیاری از مواقع خوردن خوراکی‌های بودار، سیر، آب و نوشیدنی‌های سرد و… را به‌طور کامل منع خواهد کرد.

بهترین روش ها و گیاهان طب سنتی برای درمان نفخ معده

از قدیم شنیده یا دیده‌ایم که بزرگ‌ترها زمانی که دچار دل پیچه یا مشکلات گوارشی می‌شدیم خوردن عرقیات سنتی را برای از بین بردن نفخ فوری شکم پیشنهاد می‌دادند. آیا این گیاهان دارویی برای شما هم اثربخش هستند؟ بهترین روش‌ها برای درمان نفخ معده کدام‌اند؟ جهت رفع دل درد و دل پیچه چه پیشنهاداتی در طب سنتی وجود دارند؟ اکنون برخی از بهترین دمنوش‌های گیاهی مفید برای درمان نفخ معده را معرفی می‌کنیم:

• خوردن شربت ختمی و زنجبیل

برای درست کردن این شربت معجزه‌آسا نیاز به مقداری گل ختمی خشک شده، عسل و زنجبیل تازه دارید. گینجرول از ترکیبات بی‌نظیری است که در این شربت وجود داشته و از خاصیت ضدالتهابی برخوردار است. خاصیت گوارشی زنجبیل باعث می‌شود تا ذرات غذا به‌خوبی هضم و در کمترین زمان تجزیه شوند. همچنین گل ختمی می‌تواند سیستم گوارشی را فعال نموده و مشکلات موجود در آن را رفع نماید.

• مصرف عرق نعنا

محال است که خاصیت عرق نعنا و میزان تأثیرگذاری آن را بر درمان نفخ معده ندانید. عرق نعنا از مشهورترین و رایج‌ترین عرقیاتی است که با کاهش گرفتگی روده، شل شدن عضلات معده و رفع مشکلات سوءهاضمه می‌تواند به درمان کمک کند. ورم معده به دلیل ویژگی ضد‌التهابی که در عرق نعنا وجود دارد کاهش یافته و فرآیند هضم راحت‌تر انجام می‌شود. بنابراین نوشیدن مقداری عرق نعنا بعد از غذا می‌تواند حتی عمل دفع را نیز آسان‌تر و سنگینی غذا را از بین ببرد.

• دمنوش های استثنایی برای رفع ورم معده و نفخ

نوشیدن چای سیاه و قهوه از عادت‌ها و فرهنگ دیرینه مردمان ایران بوده و اکنون نیز شاهد آن هستیم؛ اما باید بدانید که این دو می‌توانند به‌شدت عملکرد سیستم گوارشی را مختل کنند. نوشیدن چای و قهوه با داشتن کافئین بالا هرچند برای بیشتر مردم لذیذ بوده؛ اما مشکلات گوارشی و کم آبی را به همراه خواهد داشت. بنابراین بهترین راه برای آن جایگزین کردن استفاده از دمنوش‌های مفید گیاهی است.

• مصرف دمنوش زردچوبه

دمنوش زردچوبه نه تنها برای نفخ معده بلکه برای سم‌زدایی کبد و التهاب روده نیز بسیار مناسب است. بنابراین از خوردن این دمنوش جادویی غافل نشوید.

• مصرف دمنوش زیره و آویشن

همیشه نیم ساعت قبل از غذا دمنوش آویشن و زیره را آماده و آن را مصرف کنید تا علاوه‌بر کمک به فعالیت مفید باکتری‌ها، اشتهای شما نیز کاهش یابد. همچنین برای دوچندان کردن خواص این دمنوش آن را با عرق آویشن ترکیب نموده و سپس آن را بنوشید.

• مصرف شربت بی نظیر رازیانه، جعفری و لیمو

همان‌طور که از نام این دمنوش پیدا است ترکیبات رازیانه، لیمو، جعفری و مقداری عسل را در این دمنوش خواهید دید. جعفری بسیار پرخاصیت بوده و می‌تواند تولید صفرا در کبد را بیشتر و باکتری‌های مضر درون شکم را از بین ببرد. همچنین جعفری می‌توان تجزیه‌کننده خوبی برای چربی‌ها باشد. گیاه رازیانه نیز می‌تواند عضلات شکمی را شل و منقبض نماید و از این طریق دل درد را کاهش دهد. نهایتاً لیمو با داشتن کوئوستین موجود در خود بر خاصیت این دمنوش افزوده و آن را ضدالتهاب می‌کند.

• مصرف دمنوش زنجبیل و نعنا

دمنوش زنجبیل و نعنا یکی از مفیدترین دمنوش‌های موجود برای از بین بردن نفخ معده است. زنجبیل خود به تنهایی می‌تواند التهاب و ورم را کم و نفخ شکم را به‌طور کامل از بین ببرد. بنابراین سعی کنید به هنگام نفخ در اولین فرصت از یک دمنوش زنجبیل، نعنا و کمی عسل برای از بین بردن تلخی آن استفاده کنید.

کلام پایانی…

درمان طب سنتی همواره مورد استقبال اکثر مردم قرار گرفته و هنوز هم همان‌طور است؛ زیرا درمان‌های طب سنتی عوارض و مشکلات زیادی مانند برخی داروهای شیمیایی به دنبال نخواهند داشت. نفخ معده و روده نیز از جمله مشکلاتی هستند که افراد در هر سن و سالی با آن مواجه می‌شوند و به دنبال درمان آن می‌گردند. فرد در اکثر مواقع بعد از خوردن غذا احساس نفخ و دل درد می‌کند؛ بنابراین می‌توان از روش‌های درمانی طب سنتی بهره برد تا به عمل هضم غذا کمک شود. چه روش‌هایی برای درمان نفخ معده با طب سنتی وجود دارند؟ دمنوش زنجبیل و نعنا، دمنوش زردچوبه، دمنوش زیره و آویشن، شربت زنحبیل و ختمی، دمنوش زیره و آویشن و… نمونه‌هایی از این روش‌های درمانی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا