بلاگ

نکاتی که قبل از خرید لباس کار با برق باید توجه کنید

افراد مدت زمان طولانی را در روز مشغول به کار در حوزه‌های مختلف هستند که می‌بایست از لباس کار مخصوص استفاده نمایند. پوشیدن لباس کار در یک محیط کاری ضرورتی ایمنی محسوب می‌شود که تمام کارکنان باید آن را رعایت کنند. این لباس‌ها جهت ارائه ایمنی و حفاظت از افراد باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند. یکی از این لباس‌‌ها، لباس کار با برق است که علاوه بر پوشش بدن، دست‌‌ها را نیز پوشانده و از ورود آسیب‌های ممکن جلوگیری می‌‌کند. این لباس‌ها می‌‌توانند در طول مدت کار به حفظ سلامت کارکنان کمک کرده و مانع از وقوع هرگونه آسیب مانند برق گرفتگی یا سوختگی‌ شوند. در هنگام خرید این لباس باید به ویژگی‌هایی چون سایز، طراحی متناسب با شرایط آب و هوایی، عدم استفاده از فلزات و… توجه کرد.

لباس کار با برق

استفاده از لباس‌‌های محافظتی در محیط‌های کاری بسیار حیاتی است؛ زیرا این مکان‌ها همواره مخاطراتی را برای بخش‌های مختلف بدن افراد ایجاد می‌‌کنند. یکی از شغل‌هایی که نیازمند لباس ایمنی خاص و ویژه بوده، حوزه برقکاری است. افراد فعال در این حوزه دائماً در معرض خطراتی مانند برق‌ گرفتگی و آتش ‌سوزی قرار دارند. بنابراین، استفاده از لباس‌های مخصوصی که قابلیت مقابله با این حوادث را داشته باشند، بسیار ضروری است.

عدم استفاده از تجهیزات و لباس‌‌های ایمنی مناسب احتمال وقوع حوادت جبران ناپذیر را افزایش می‌‌دهد. استفاده از لباس‌های فرسوده که دارای پارگی یا سوختگی هستند نیز خطرناک است. لباس‌های ایمنی باید کاملاً سالم و بدون هیچ ‌گونه زدگی یا پارگی باشند. با ارتقاء آگاهی و استفاده از لباس‌ کار با برق به منظور کاهش این خطرات می‌توان از افراد در این محیط‌‌ها محافظت کرد. تجهیزات و لباس‌های ایمنی مناسب می‌توانند تاثیر مثبتی بر ایمنی و بهداشت کارکنان داشته باشند.

لباس کار با برق

انواع لباس برق کاری

در طراحی لباس‌های ایمنی برق جنبه‌‌های ظاهری، بسیار حائز اهمیت هستند. این لباس‌‌ها باید در ظاهر و شکل به گونه ‌ای طراحی شوند که کارکنان بتوانند حتی در مواقع تاریکی و دور بودن از منابع نور، دید مناسبی داشته باشند. همچنین، باید توانایی دید بیشتر از ۵۰ درصد در شرایط بد آب و هوایی با مه نیز برای آن‌ها فراهم باشد. به همین دلیل، رنگ‌هایی مانند زرد و نارنجی بیشتر به کار گرفته می‌‌شوند. این انتخاب رنگ‌‌ها سبب می‌گردد که لباس‌های ایمنی برق به عنوان نمادی از ایمنی و توجه به جزئیات دیده شوند و در مجموع به بهبود ایمنی کارکنان در محیط‌‌های پرخطر کمک کنند.

خصوصیات لباس برق کاری

فعالیت‌های مرتبط با برق همواره در دسته کارهای حساس و پرخطر قرار دارند. به همین سبب راندمان کاری افراد اهمیت بسیاری دارد. حال لباس‌هایی که در حوزه برق‌ کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌بایست از یک سری ویژگی برخوردار باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • لباس‌ کار با برق باید به طور کامل با اندازه و سایز افراد متناسب باشند تا مانع از انجام فعالیت نشوند؛ در نتیجه پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ یا خیلی گشاد، افراد را با دردسرهایی مواجه می‌سازد.
  • این لباس‌ها باید با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و ماهیت شغلی کارکنان طراحی شوند؛ به این معنا که افراد در شرایط جوی مختلفی مشغول به کار هستند، در نتیجه همخوانی لباس آن‌ها با این شرایط از بروز هرگونه خطرات احتمالی پیشگیری خواهد کرد.
  • از دوخت جیب‌های زیاد برای این لباس‌ها باید پرهیز شود. تعداد این جیب‌ها و همچنین اندازه آن‌ها باید منطبق با نیازهای کاری باشد تا از راندمان افراد نکاهد.
  • در طراحی این لباس‌ها، استفاده از زیپ و دکمه‌های فلزی توصیه نمی‌‌شود؛ زیرا فلز رسانای برق بوده و به کار بردن این فلزات ممکن است خطر برق گرفتگی را افزایش دهد.
  • مناسب‌ترین نوع پارچه برای لباس برقکاران، پارچه نخی و البته ضخیم است؛ چرا که می‌تواند به عنوان یک عایق خوب، حافطت بیشتری را برای افراد فراهم سازد.
  • آستین‌های این لباس‌‌ها بهتر است دارای کش و دکمه‌‌های پلاستیکی باشند تا کارکرد افراد را تسهیل نمایند.

جنس لباس کار برقکاری

ماده‌ استفاده شده در لباس‌های کاری، نقش اساسی در عملکرد کارکنان دارد. در طراحی لباس‌های ایمنی برقکاران، معمولاً از پارچه‌های کتان، کجراه صد در صد طبیعی یا ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می‌‌شود. این انتخاب از اهمیت بسیاری برای جلوگیری از خطرات الکتریکی برخوردار است. پارچه‌‌های نخی در برابر حرارت و سوختگی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. همچنین، این پارچه‌های از جنس الیاف طبیعی در زمان سوختن به بدن نچسبیده و ایمنی لازم را فراهم می‌سازد؛ اما الیاف مصنوعی یا پارچه‌هایی که در تولید آن‌ها از نخ نایلونی استفاده شده، می‌تواند خطراتی را برای افراد به وجود آورد.

به همین دلیل استفاده از پارچه‌های باکیفیت و مرغوب در طراحی و تولید لباس‌‌های ایمنی برقکاران بسیار حیاتی است، زیرا انتخاب نادرست ممکن است علاوه بر کاهش راندمان کاری، احتمال بروز خطرات را افزایش دهد.

لباس کار با برق

سخن نهایی

با در نظر گرفتن تمامی خطرات و تهدیدهای جدی که محیط کار مرتبط با برق وجود دارند، لازم است به استفاده از لباس‌های ایمنی توجه داشته باشید. این لباس‌ها نقش اساسی در حفاظت از جان کارگران و مهندسان برق ایفا می‌‌کنند و از وقوع خطرات برق گرفتگی و سوختگی جلوگیری به عمل می‌آورند. بنابراین، بهترین راه حفظ ایمنی و بهداشت در محیط‌های کاری مرتبط با برق، استفاده دقیق و مداوم از این لباس‌ کار با برق است. از این راه به نجات ارزشمندترین مورد، یعنی جان افراد، دست پیدا خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا